De economie bestaat bij de gratie van de handel. Mensen die goederen of diensten aan elkaar leveren en daarvoor worden betaald.
Je hoeft dan ook geen afgestudeerde econoom te zijn om te kunnen bedenken dat de werkelijke staat van een economie afhankelijk is van hoeveel activiteit er op bovengenoemd gebied plaats vindt.
De aandelenbeurzen horen een reflectie te zijn van de werkelijke economie, maar zijn dat niet door permanente manipulatie van die beurzen door centrale banken. Hierdoor zie je een beeld, waarbij de beursindexen alle hoogterecords breken, terwijl in de achtergrond de werkelijke wereldeconomie steeds verder in het slop raakt.
Daarom zal de wereld en dus ook wij, waarschijnlijk op de niet al te lange termijn, echt ruw wakker geschud worden. Want, zolang de beurzen op een recordhoogte staan, maakt niemand zich zorgen want alles gaat toch fantastisch.
Dat het dat niet doet, blijkt wel uit het feit dat de ECB iedere maand opnieuw 80 miljard nieuwe, net gemaakte euro’s, de economie inpompt. Euro’s die vervolgens in een zwart gat verdwijnen, maar die niet de economie aanzwengelen zoals was beoogd.
Nu denken mensen dat centrale bankiers zo ongeveer alles kunnen, maar wat ze niet kunnen is mensen dwingen om goederen en diensten van elkaar af te nemen. Want, dat is hetgeen dat de economie weer doet groeien, niet het onbeperkt bijdrukken van geld, waardoor de euro straks zo verdund is dat je het kunt gaan gebruiken als toiletpapier.
Een klein bericht gisteren op de financiële pagina’s, maar een bericht dat echt schokkend is voor de werkelijke staat van de wereldeconomie is het volgende:
De Zuid-Koreaanse rederij Hanjin Shipping heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dinsdag wezen crediteuren een herfinancieringsvoorstel van de op zes na grootste rederij ter wereld af. De containervervoerbranche bevindt zich sinds het uitbreken van de financiële crisis nog altijd in zwaar weer.
Hanjin vaart ook op Rotterdam en is goed voor ongeveer 5 procent van het vervoer van standaardzeecontainers naar de haven. Vorig jaar werd Hanjin door de Nederlandse verladersorganisatie EVO nog uitgeroepen tot best presterende rederij van het jaar.
De directe gevolgen voor de levering of werkgelegenheid in Rotterdam bij een eventueel faillissement zijn volgens een woordvoerster van het havenbedrijf beperkt. “Direct banenverlies is er waarschijnlijk niet en we verwachten dat andere verladers het vervoer zullen overnemen. Die varen ook allemaal op Rotterdam.”
De mogelijke ondergang van de rederij leverde concurrent Hyundai Merchant Marine woensdag een beurswinst van ruim 25 procent op. Hyundai wordt ook genoemd als kandidaat om onder meer schepen en personeel van Hanjin over te nemen. Hyundai, na Hanjin de grootste containervervoerder in Zuid-Korea, kampte zelf ook met problemen, maar slaagde er wel in financiële hulp te vinden.
Tot zover het bericht.
Wanneer enorme rederijen zoals Hanjin op het punt staan om failliet te gaan, dan heeft dit een reden. En de reden is niet omdat er een slecht beleid gevoerd zou zijn of iets van dien aard, maar de reden is structureel.
En dat is structurele probleem is de alsmaar kelderende vraag naar vervoer en bijgevolg de prijzen die men bereid is te betalen voor dat vervoer.
De kosten om een middelgroot containerschip te charteren bedroegen bijvoorbeeld in 2010 nog 26.000 dollar per dag. Vandaag de dag kan je datzelfde schip charteren voor 13.000 dollar per dag. De kosten voor het vervoeren van een 40 voet container van China naar Amerika koste in januari 2010 nog 2.000 dollar. Nu kan je diezelfde container laten verschepen voor minder dan 600 dollar.
Dat is de reden dat giganten zoals Hanjin nu beginnen om te vallen. Een bedrijf dat meer dan 150 containerschippen en schepen voor bulkvervoer bezit kan het hoofd niet langer boven water houden omdat er steeds minder vraag komt naar goederenvervoer, een duidelijk teken dat de wereldeconomie in het slop zit.
Aangezien er op diverse plekken ter wereld ondertussen schepen van Hanjin door schuldeisers aan de ketting zijn gelegd, zal dit ook ongetwijfeld gevolgen hebben voor de bevoorrading in Europa en Amerika.
Maar, het werkelijk schokkende van dit bericht is, dat het slecht gaat met de wereldhandel, heel slecht.
