Men vroeg zich met angst en beven af wat er met al die mensen zou gebeuren die door de teruglopende Chinese economie overal zouden worden ontslagen.
Ook de overheid aldaar voelde de bui al hangen en het allerlaatste dat ze wilden is dat er miljoenen en miljoenen werkeloze Chinezen zonder geld de straat op zouden gaan.
Vorig jaar begon er echt de klad te komen in de Chinese grondstoffenindustrie en het verhaal begon ernstig te worden toen The Chinese Coal Company iets van 100.000 mensen ontsloeg.
Dat was het topje van de ijsberg voor een sector in zwaar weer, waar tientallen miljoenen mensen werkzaam zijn en waar steeds minder arbeidskrachten nodig zijn.
Begin dit jaar kwam het nieuws dat de Chinese overheid van plan is om de komende paar jaar ergens tussen de 5 en 6 miljoen mensen te ontslaan in een poging om de industriële overcapaciteit en de enorme luchtvervuiling te beteugelen.
Maar, wat is er ondertussen gebeurd met al die miljoenen mensen die inmiddels al her en der zijn ontslagen en waarom zijn deze niet massaal de straat opgegaan zoals men in Peking had gevreesd?
Volgens een artikel in de South China Morning Post is het antwoord te vinden bij de Chinese Uber. Want het schijnt dat meer dan een miljoen mensen ondertussen werk hebben gevonden bij Didi Chuxing.
Net zoals in het Westen dat met Uber het geval is, zo groeit ook het aantal mensen dat voor Didi Chuxing werkt. Op dit moment heeft het 3,89 fulltime- en parttime chauffeurs in vooral de provincies waar zich de zware industrieën bevinden.
Vanuit die industriële sector zijn er inmiddels meer dan een half miljoen omgeschakeld naar het beroep van taxichauffeur. Volgens de directie worden er door het bedrijf iedere dag 15 miljoen ritten uitgevoerd.
De directeur van het bedrijf, Cheng Wei zegt: “Omdat China door een enorm economische herstructureringsproces gaat bevindt Didi zich in een unieke positie om chauffeurs te helpen met het vinden van flexibele werkgelegenheid en betere levensomstandigheden door middel van de kracht van de technologie terwijl wij samenwerken om meer duurzame steden te creëren”.
Met andere woorden, Didi is hiermee een belangrijk bedrijf geworden voor het systeem omdat het parttime werk biedt aan miljoenen recentelijk ontslagen arbeiders die anders boos, heel erg boos zouden zijn geweest omdat er eenvoudigweg niet genoeg industrieën zijn om de golf ontslagen arbeiders op te vangen.
En dus wordt de magie van het delen toegepast, omdat iedere Chinees die een auto bezit een parttime taxichauffeur kan worden.
De komende tijd zullen er nog vele miljoenen mensen in China worden ontslagen, omdat zowel kolen als staalbedrijven hun productie aanzienlijk zullen terugschroeven.
En dus moeten de “nieuwe industrieën” zoals de Chinese Uber de oplossingen gaan bieden.
Didi claimt dat ze de nieuwbakken parttime taxichauffeurs gedegen instructies geeft, zoals ze adviseert alle taxichauffeurs te zorgen voor een fles water aan boord voor de klanten. En ze vertellen trots dat op deze manier voormalige fabrieksarbeiders geschikt worden gemaakt voor de dienstverlenende sector.
Goed nieuws voor de Chinezen, want naarmate er meer arbeiders hun baan de komende tijd zullen verliezen, des te meer taxichauffeurs zullen er straks te vinden zijn op de Chinese wegen.
Het enige probleem is natuurlijk, dat op een gegeven moment iedereen in China taxichauffeur zal zijn als het zo doorgaat en wie moet er dan geld uitgeven voor een taxiritje?
Maar, dat is een probleem waar men zich pas over een maand of zes druk over zal maken als zo ongeveer iedere Chinees een parttime taxichauffeur is.
