Wanneer je als bedrijf wordt overgenomen door een grotere buitenlandse concurrent dan weet je dat je je op heel glad ijs begeeft voor wat betreft de toekomst van het overgenomen bedrijf.
Er wordt wel druk gesproken over een fusie tussen Air France en KLM, maar dat was het niet. Het was een overname van de KLM door Air France, waar dan een leuk sausje overheen wordt gegoten om het een beetje te verkopen aan het grote publiek.
Het is nu eenmaal de trend in onze huidige maatschappij dat groten de kleineren opslokken en dat betekent dat er voor de nog weinig overgebleven Nederlandse bedrijven weinig mogelijkheden zijn om zelfstandig te blijven.
Als er dan toch dergelijke overnames moeten plaats vinden, zoek dan in ieder geval naar een overnamepartij niet vlak naast de deur, maar één uit bijvoorbeeld een ander werelddeel die er wel alle belang bij heeft om en een KLM als zelfstandig bedrijf te laten groeien en ook een Schiphol.
Maar goed, het kwaad is geschied en men heeft destijds in 2004 in ieder geval nog geprobeerd wat garanties in te bouwen, zodat de Fransen niet zomaar de hele KLM konden leeg plukken.
Eén van die garanties was dat men niet zomaar vluchten die uitgevoerd worden naar bepaalde bestemmingen door KLM vanaf Schiphol kunnen overhevelen naar Parijs. Het gaat dan om bestemmingen naar bijvoorbeeld Lima, Toronto of Kaapstad.
En dan lees je vandaag in een artikel in de Telegraaf dat de toenmalige Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings in 2010 deze levensverzekering weg gaf aan de Fransen om deze te paaien.
Waarom deze gepaaid moesten worden staat er niet bij, maar feit is dat het wel is gebeurd.
En dan wordt als beloning deze Eurlings iets later benoemd tot President Directeur van de KLM, iets dat ook destijds door helemaal niemand werd begrepen. Dat de man een enorme kluns was die je niet eens het runnen van een supermarkt op de hoek van de straat kunt toe vertrouwen, bleek ook wel door het feit dat hij na een jaar alweer moest opstappen.
Het patroon is duidelijk. Eurlings verricht als politicus een aantal handelingen die zwaar ten nadele zijn van de KLM en hij wordt beloond met de leiding over ditzelfde bedrijf.
Wij nu een aantal jaren verder en zien hetzelfde soort patroon, maar nu met staatssecretaris Sharon Dijksma.
Een week geleden verscheen een artikel op deze website waarin het volgende stond:
Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk “nee”, omdat er teveel dingen zijn waar de KLM tegen op moet boksen, zoals oneerlijke gesubsidieerde concurrentie uit het buitenland en het op een gegeven moment geen haalbare kaart meer zal zijn, waardoor deze roemruchte maatschappij ten onder zal gaan.
Degene die waarschijnlijk de nagel in de doodskist van de KLM zal spijkeren is staatssecretaris Sharon Dijksma. Zij is voorzitter van de EU Transportraad die volgens goed ingelichte bronnen morgen zal besluiten om meer Europese landingsrechten te geven aan luchtvaartmaatschappijen uit het Midden Oosten.
Die beslissing is inmiddels genomen en de zwaar gesubsidieerde luchtvaartbedrijven uit het Midden Oosten kunnen zo meteen de oneerlijke concurrentie met de KLM aangaan op Schiphol, omdat de ons omringende landen deze wel buiten de deur houden.
Deze extra landingsrechten zullen dan in principe moeten worden verdeeld over de Europese luchthavens, maar in de praktijk zal dat niet gebeuren. Niemand wil deze extra vluchten omdat ten koste gaat van de werkgelegenheid bij de eigen nationale luchtvaartmaatschappijen.
Duitsland en Frankrijk zorgen er echter voor dat zij volledig buiten schot blijven volgens goed ingelichte bronnen omdat zij er alles aan zullen doen om de eigen industrie te beschermen. Engeland komt er ook mee weg, omdat een luchthaven zoals Heathrow al bomvol zit en daar geen extra landing slots kunnen worden gecreëerd.
Nederland maakt echter geen enkel bezwaar volgens die bronnen en dus wordt Schiphol dé plek waar deze maatschappijen hun pijlen op zullen richten.
En dan iets wat ook helemaal niemand begrijpt. Deze zelfde Sharon Dijksma wordt uitgenodigd voor de vergadering van rijken en machtigen op deze aarde. Zij is op dit moment te gast bij de beruchte Bilderberg Conferentie in Dresden.
In het grotere wereldbeeld is Sharon Dijksma, met alle respect, een totale onbenul. Zij is een socialiste die op hoort te komen voor de arbeiders die zij vertegenwoordigt.
En toch wordt ze uitgenodigd om aan tafel te zitten met alle grote machthebbers op deze wereld.
Het zal misschien niet zo zijn, maar het lijkt er toch echt op dat politici die hun best doen om de KLM om zeep te helpen, worden beloond.
