+

Hoe lang zal de KLM nog bestaan?

Allemaal, jong en oud, zijn wij opgegroeid met de altijd aanwezige KLM. Er is een grote kans dat je ooit zelf hebt gevlogen met deze maatschappij. Mensen die echt verre reizen hebben gemaakt, weten hoe mooi het is als je daar op een vliegveld op Verweggistan de blauw witte vogel ziet staan en je, wanneer je aan boord stapt, weer de vertrouwde geur van Nederlandse koffie opsnuift.

De vraag is of onze kinderen en kleinkinderen dat ook nog mee zullen maken.

Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk “nee”, omdat er teveel dingen zijn waar de KLM tegen op moet boksen, zoals oneerlijke gesubsidieerde concurrentie uit het buitenland en het op een gegeven moment geen haalbare kaart meer zal zijn, waardoor deze roemruchte maatschappij ten onder zal gaan.

Degene die waarschijnlijk de nagel in de doodskist van de KLM zal spijkeren is staatssecretaris Sharon Dijksma. Zij is voorzitter van de EU Transportraad die volgens goed ingelichte bronnen morgen zal besluiten om meer Europese landingsrechten te geven aan luchtvaartmaatschappijen uit het Midden Oosten.

Deze extra landingsrechten zullen dan in principe moeten worden verdeeld over de Europese luchthavens, maar in de praktijk zal dat niet gebeuren. Niemand wil deze extra vluchten omdat ten koste gaat van de werkgelegenheid bij de eigen nationale luchtvaartmaatschappijen.

Duitsland en Frankrijk zorgen er echter voor dat zij volledig buiten schot blijven volgens goed ingelichte bronnen omdat zij er alles aan zullen doen om de eigen industrie te beschermen. Engeland komt er ook mee weg, omdat een luchthaven zoals Heathrow al bomvol zit en daar geen extra landing slots kunnen worden gecreëerd.

Nederland maakt echter geen enkel bezwaar volgens die bronnen en dus wordt Schiphol dé plek waar deze maatschappijen hun pijlen op zullen richten.

Volgens een bericht in de Telegraaf wil Nederland als tijdelijke voorzitter van de EU nog snel even wat punten scoren voordat dit eind deze maand weer is afgelopen.

De buitenlandse maatschappijen die vaak ook nog eens zwaar worden gesubsidieerd door hun eigen overheden, staan te trappelen. Bedrijven zoals Turkish Airlines, Emirates en Qatar Airways hebben al honderden extra vliegtuigen besteld die ze straks uiteraard willen gaan inzetten.

Met landen als Duitsland, Frankrijk en Engeland die volledig de dans zullen ontspringen, gaat vooral de KLM het kind van de rekening worden.

Zij hebben niet alleen te maken met een Air France die ze al aan alle kanten benadeeld, ze hebben ook de toename van de zogenaamde low cost airlines op Schiphol die ze het hoofd moeten bieden, en daar komt zo meteen de oneerlijke concurrentie uit het Midden Oosten bij.

Je hoeft natuurlijk geen econoom te zijn om te kunnen voorspellen dat de KLM dit niet zal gaan overleven.

De concurrentie die door Dijksma morgen wordt toegelaten is te groot en wordt teveel gesubsidieerd om voor de KLM een eerlijke strijd aan te kunnen gaan.

De President-directeur Pieter Eilbers heeft dan ook terecht alarm geslagen en bij Dijksma aan de bel getrokken. Deze heeft dat weggewimpeld met de opmerking dat concurrentie niet erg is, zolang er maar een gelijk speelveld is.

Wanneer dus de ons omringende landen er voor zorgen dat ze buiten schot blijven en Schiphol de voornaamste Europese basis wordt voor uitbreiding van gesubsidieerde bedrijven uit het Midden Oosten dan is er allesbehalve een gelijk speelveld.

Maar, dat zijn details waar een Sharon Dijksma niet van wakker zal liggen. Zij is dan ook degene die de tienduizenden werknemers van de KLM kunnen aanspraken als ze straks hun baan kwijt zijn.

forum Discussieer verder over dit onderwerp op ons forum!

plus500